Voorjaarsschoonmaak vind niemand leuk. Dit begrijpen we heel goed. Maar net zoals het belangrijk is dat je al die kapotte pennen en losse paperclips van je bureau weggooit, is het ook belangrijk om je e-maillijst grondig schoon te maken. Het goede nieuws is dat je hiervoor geen stofzuiger nodig hebt. In dit artikel gaan we op de volgende punten dieper in door het opschonen van je e-maillijsten een eitje is:

  1. Wat is het opschonen van e-maillijsten?
  2. Waarom zou je je e-maillijst opschonen?
  3. Hoe je een behoefte aan het opschonen van e-maillijsten kunt herkennen
  4. Hoe je je e-maillijst opruimt (geen schoonmaakmiddelen nodig)
  5. Ideeën om een gezonde e-maillijst bij te houden
    • Gebruik een dubbele opt-in
    • Stel je contacten een vraag
    • Start een re-engagement campagne
    • Maak het gemakkelijk om je uit te schrijven
    • Koop nooit e-maillijsten

Wat is het opschonen van e-maillijsten?

Opschonen van e-maillijsten betekent het verwijderen van oude of inactieve contacten uit je e-maildatabase, of het nu gaat om contacten die niet langer bezig zijn met je e-mails of verouderde e-mailadressen die niet langer actief zijn en mogelijk teruggestuurd (bouncen), geblokkeerd of zelfs spam-traps zijn geworden.

Het opschonen van je e-maillijst is eigenlijk vrij eenvoudig. Het is vrijwel precies hoe het klinkt: door je lijst met e-mailcontacten te kijken en deze naar eigen inzicht bij te werken. Dat betekent het wegwerken van oude, verouderde contacten. Net zoals die oude pennen in je bureau weggooien.

Maar wacht even… is het niet hoe meer contacten er op je lijst staan, hoe groter de kans dat je een hogere openingsratio hebt? Eigenlijk is dat niet helemaal waar. Het verwijderen van contacten uit je lijst lijkt misschien eng. Je hebt tenslotte werk verzet om ze daar te krijgen. Maar je aandacht richten op het koesteren van de contacten die van jouw merk houden, is de betere manier. Dan kun je ze laten zien wat je merk echt kan.

Waarom zou je je e-maillijsten opschonen?

Simpel gezegd, omdat het je afleverbaarheid kan beïnvloeden. Dat is een mooie manier om te zeggen ‘het aantal e-mails dat in de inbox van je contacten terechtkomt, in plaats van de map Spam’. Waarom zou je hier om geven? Ik zal je vertellen waarom.

Drie woorden, vier lettergrepen: verhoog de open tarieven.

De manier waarop ISP’s (Internet Service Providers) leren, is van je statistieken. Ze bekijken je open ratio’s en proberen van daaruit te bepalen hoe geïnteresseerd je contacten zijn in de inhoud die je hen stuurt. Als je open ratio’s erg laag zijn, vertelt dit de ISP dat je contacten niet geïnteresseerd zijn.

Je moet je e-maillijst opschonen om ervoor te zorgen dat de internetprovider niet naar je lage openingspercentages kijkt en zegt: “Dit is niet waardevol, stuur naar spam”. (Tip: het is leuker als je het leest met een robotstem). Als dit gebeurt, zullen je open rates nog meer dalen, zullen minder mensen je e-mails lezen en zal de ISP deze als spam blijven markeren. Het is een vicieuze cirkel, we weten het.

Door je e-maillijst op te schonen, zorgt je ervoor dat je open tarieven, de verhouding tussen verzonden en geopende e-mails, beter zijn. Dit heeft geen invloed op het totale aantal contacten dat je e-mail leest; als 4 van de 100 je e-mail openen, blijft het aantal hetzelfde als 4 van de 50 contacten het lezen. De potentiële ROI van deze campagne kan hetzelfde blijven, maar het opschonen van e-maillijsten heeft gevolgen voor je reputatie bij de ISP. En dit is de sleutel 🔑.

Je wilt geen slechte reputatie (ondanks hoe cool het nummer van Joan Jett is). Hoe slechter je reputatie is bij een internetprovider, hoe vaker je e-mail in spam terecht komt. Omdat je e-mails vervolgens in de spammap terechtkomen in plaats van in de inbox, wordt het aantal contacten dat je e-mail leest verminderd, evenals je ROI en betrokkenheid. Opschonen van e-maillijsten helpt je dit te voorkomen.

Er is nog een reden om je lijst op te schonen (alsof je nog niet overtuigd bent). Door je tijd en focus te steken in contacten die van je merk houden, in plaats van abonnees die nooit contact hebben, kunt je betere relaties opbouwen met je actieve klanten. Door je te concentreren op de contacten die van je e-mails houden, kun je inhoud maken die past bij hun behoeften en interesses, wat kan leiden tot betere conversieratio’s. Je zult een betere klanttevredenheid en hogere inkomsten hebben. Het is een win-win.

Hoe je een behoefte aan schoonmaak van e-maillijsten kunt herkennen

Je moet je lijst altijd opschonen van blokkades, bounces en spamklachten nadat je een e-mail hebt verzonden, maar zelfs als je e-mails aankomen in de inbox van je contacten, moet je misschien nog steeds een e-maillijst opschonen.

Kortom, dé manier om erachter te komen of je je e-maillijst moet opschonen, is door je open ratio in de gaten te houden. Waar je naar op zoek bent, is een indicatie dat ze beginnen af ​​te nemen. Als je ziet dat ze in de loop van de tijd afnemen, is het misschien tijd om die lijst op te schonen.

Oude contacten kunnen een aantal verschillende dingen zijn. Het kunnen contacten zijn die ongeïnteresseerd of niet betrokken zijn bij je merk. Dit zijn die mensen die je fantastische e-mails nooit openen en dus niet weten wat ze missen.

Als zij dit niet zijn, kunnen het slechte e-mailadressen zijn waarvan je berichten worden teruggestuurd (de bounce adressen). Bekijk je e-maillijst met deze twee soorten contacten in gedachten en begin die contactenlijst schoon te maken. Metaforisch natuurlijk.

Hoe je je e-maillijst opruimt (geen schoonmaakmiddelen nodig)

Oké, je hebt me overtuigd, ik weet waarom ik mijn contactenlijst moet opschonen en ik ben klaar om te beginnen. Maar waar moet ik beginnen?

Maak je geen zorgen, we staan bij Emailmarketing Manager altijd ​​voor je klaar.

Om je e-maillijst op te schonen, kun je twee methoden gebruiken:

  • Verwijder blokkades, bounces en uitschrijvingen na elke e-mailcampagne.
  • Gebruik segmentatie om inactieve gebruikers te targeten.

Je lijst opschonen na elke e-mailcampagne

We beloven dat het niet zoveel werk is als het klinkt. Bekijk na elke campagne de statistieken. Zoek naar afmeldingen, teruggestuurde berichten en spam, en verwijder ze van je contactenlijst voordat je een nieuwe campagne verstuurt. Consistentie is de sleutel tot een schone lijst!

Maar wat kun je nog meer doen om je lijst met e-mailcontacten te optimaliseren? Nou, ik ben blij dat je het vraagt.

Je lijst om de paar maanden schoonmaken

Je kunt je lijst ook segmenteren op basis van de betrokkenheid van je contacten. Zoek naar de contacten die je e-mail in de afgelopen drie tot zes maanden niet hebben geopend en stuur ze een re-engagement campagne ‘we missen je’.

Het is alsof je incheckt bij een oude vriend. Je stuurt ze een klein bericht om te zien of je nog iets gemeen hebt, en als ze niet reageren … kun je ze van je contactenlijst te verwijderen. Want laten we eerlijk zijn, als ze de afgelopen zes maanden geen contact met je hebben gehad, is de boodschap die ze verzenden vrij duidelijk. Ze hebben geen interesse meer in wat je aanbiedt. Maar het goede nieuws is dat je tijd en moeite vrijmaakt om je te concentreren op het verzorgen van de contacten die geen genoeg van je kunnen krijgen.

5 Ideeën om een ​​gezonde e-maillijst bij te houden

1. Gebruik een dubbele opt-in

Een dubbele opt-in betekent dat wanneer een klant zich aanmeldt voor je mailinglijst, je software een e-mail verzendt waarin je contact wordt gevraagd om hun inschrijving te bevestigen door op een link in de e-mail te klikken. 

Door een dubbel opt-in-systeem op te zetten, kun je voorkomen dat valse e-mailadressen je database binnenkomen. Dit betekent dat alleen degenen die geïnteresseerd zijn in het ontvangen van je inhoud, zich als contact zullen bevestigen, en dat er minder bounces, blokkeringen, enz. Zullen zijn. Zie het als een eerste verdediging voor een schonere en gezondere lijst.

2. Stel je contacten een vraag

Het kan moeilijk zijn om te zeggen of je contacten simpelweg niet geïnteresseerd zijn in wat je hen stuurt, of dat ze het geweldig vinden, maar er geen zin in hebben om er verdere actie mee te ondernemen. Een manier om deze twee doelgroepen te scheiden, is door vragen te stellen. We hebben een paar ideeën voor hoe je dit kunt doen. Dus lees lekker door, en wees niet verlegen.

Je kunt je contacten vragen om te stemmen in een poll, met een vraag over hoeveel ze genieten van je content, of misschien wat ze graag meer zouden willen zien. Ik bedoel, kom op, wie houdt er niet van een goede poll?

Vraag feedback over iets dat je heeft verzonden, een nieuwe indeling die je uitprobeert of iets anders waar je nieuwsgierig naar bent.

Vraag je contacten om hun eigen communicatievoorkeuren rechtstreeks in de e-mail in te stellen. Je kunt vragen naar de voorkeursfrequentie, onderwerpen waarin ze mogelijk geïnteresseerd zijn, enz.

Bied je contacten de mogelijkheid om eenvoudig product- of functieverzoeken in te dienen.

Zodra je een ronde van deze e-mails heeft verzonden, filter je de contacten die nog steeds niet geïnteresseerd zijn in je inhoud. Voila! Schoongemaakt.

3. Start een re-engagement campagne

Weet je nog dat we het hadden over die ‘we missen je’ e-mails? Dat is een campagne voor re-engagement. Een lage betrokkenheid bij je email content betekent niet perse dat je contacten niet geïnteresseerd zijn in je merk, maar het kan ook betekenen dat ze niet al te geïnteresseerd zijn in de inhoud die je aanbiedt. Dus voordat je ze volledig uit de lijst schrobt, moet je eerst kijken of je hun interesse een beetje kunt wekken. We hebben een paar ideeën voor je:

  • Biedt een gratis geschenk aan, of misschien een korting (niemand kan gratis dingen weerstaan). Maar wees voorzichtig met deze. Het heeft potentieel, maar wat je echt wilt, is dat je contacten geïnteresseerd zijn in de inhoud die je aanbiedt, in plaats van alleen maar opnieuw in contact te komen met de freebee. 
  • Geef ze een speciaal aanbod, of misschien toegang tot speciale inhoud. Iedereen vindt het heerlijk om zich zo nu en dan speciaal te voelen.

Een andere tip is om snel even naar de kalender te kijken. Soms zijn mensen dol op je inhoud, omdat ze vanwege de tijd van het jaar gewoon worden overspoeld met e-mails. Zoals tijdens de feestdagen, wanneer ze zelfs geen e-mail meer willen openen. Maak gewoon een notitie om later opnieuw met deze contacten in contact te komen.

4. Maak het gemakkelijk om je uit te schrijven

Het is nooit een goed idee om je afmeldlink voor je klanten te verbergen, of om het afmelden moeilijk, tijdrovend of verwarrend te maken. Als ze je afmeldlink niet kunnen vinden, of als ze geen tijd willen nemen, kunnen ze je markeren als spam. Dat wil je niet, en wij willen dat ook niet voor jou.

We weten dat het misschien achterlijk lijkt om je klanten een gemakkelijke manier te bieden om te vertrekken. Maar als je je contacten voorziet van kwaliteit inhoud (waarvan we weten dat je dat bent), dan kijken ze niet eens naar die afmeldknop. Zorg ervoor dat je het de moeite waard maakt door waardevolle inhoud aan te bieden.

5. Koop nooit e-maillijsten

Herhaal na mij: ik zal geen e-maillijsten kopen. Is goed. Zeg het nu vijf keer snel.

Het lijkt misschien een snelle en gemakkelijke manier om je lijst met afzenders op te bouwen, maar laat je niet misleiden. Het is veel beter om je eigen lijst met abonnees op te bouwen die ervoor hebben gekozen je inhoud te ontvangen.

Een gekochte lijst is meestal van slechte kwaliteit. Ze zijn niet gericht op je merk, dus de interactie met hen levert geen grote waarde op.

Ze kunnen ook zogeheten spam-traps bevatten. Dit zijn e-mailadressen die vroeger geldig waren, maar je IP-adres wordt nu op de zwarte lijst gezet door naar hen te verzenden.

Dus voordat je die lijst gaat kopen, onthoud dan al die vervelende e-mails die je hebt gekregen waar je met je ogen naar hebt gerold en naar de map met ongewenste e-mails hebt gestuurd. Dat is niet waar je wilt dat je e-mails terechtkomen.

Tot slot

Vind je dit nu te tijdrovend? Na elke campagne je lijst met contacten nalopen, en dan ook nog eens elke paar maanden? Emailmarketing Manager heeft de uitkomst. Volledig onderhouden email marketing software waar dus ook je contactenlijst constant worden bijgehouden. 

Maar dat is niet alles, je hoeft letterlijk nooit in je email marketing software te kijken. Jij stuurt gewoon een mailtje naar de supportdesk van Emailmarketig Manager en alles wordt voor je gedaan. Nieuwsbrieven opstellen, nieuwe automatische processen, rapportages over de prestaties van het account en ga zo maar door.

Klinkt dit interessant? Neem vrijblijvend contact op.

Share This