Email marketing uitbesteden of in eigen hand houden. Dit is een vraag die veel ondernemers zich afvragen wanneer ze beginnen met hun email marketing avontuur. 

Op deze vraag zijn twee antwoorden met onderaan de streep een totaal verschillende uitkomst. De ene groep hoort van mede ondernemers die veel omzet of leads halen uit email marketing en denk dit naast hun huidige werkzaamheden aan hun taken pakket toe te voegen. Ze lezen zich in met behulp van het internet, en nadat ze een beetje bekend zijn geraakt met de software sturen ze hun eerste nieuwsbrieven uit. Vaak zonder al te veel succes.

De tweede groep ondernemers hoort hetzelfde en heeft misschien zelf al eens wat uitgeprobeerd zonder al te veel succes. Dan realiseert deze groep ondernemers dat dit hun bakken met geld kosten om het zelf te doen. De software kosten, promotie kosten die niet terugverdiend worden, maar vooral zijn eigen uren die hij er in steekt. Deze ondernemer gaat op zoek naar iemand waaraan hij zijn email marketing kan uitbesteden, iemand die alles voor hem kan doen, alles technisch goed instelt, structuur kan bieden en met een plan aankomt om een succes te maken van dit email marketing avontuur.

Na het lezen van dit artikel hoop ik je overtuigt te hebben dat ook voor jouw deze tweede optie de beste, en vooral ook voordeligste keuze is.

De doe-het-zelver blindspot

Veel startende ondernemers hebben deze blindspot. En om heel eerlijk met je te zijn, ik heb deze zelfde blindspot zelf ook veel te lang meegedragen. Je ziet namelijk al het geld dat je kan besparen door dingen zelf te doen. Dus je bouwt je website zelf, doet je financiën zelf en natuurlijk ook je email marketing. Dit kost je wel tijd, maar die heb je toch in overvloed.

Het hebben van een overvloed aan tijd is de eerste fout in deze beredenering, maar niet de grootste. Denk ook eens aan de groei die je mist en had kunnen realiseren als je experts om je heen had verzameld die echt wisten wat ze deden. Die jou adviseren op hun gebied om van jouw bedrijf een succes te maken. 

Email marketing uitbesteden aan een expert

Door je email marketing uit te besteden en een expert in te huren brengt vele voordelen met zich mee. Uiteraard zijn er de voor de hand liggende voordelen, het besparen van tijd, het hebben van een klankbord, en de beschikking krijgen tot kennis. En ja dit zijn hele belangrijke voordelen, maar dan zijn we er nog niet.

Vliegende start

Omdat dit niet de eerste keer dat jouw expert een email marketing systeem heeft opgezet heb je letterlijk een vliegende start. Waar het jou eerst weken kost om de software een beetje onder de knie te krijgen staat met een expert in dezelfde tijd jou hele systeem foutloos voor je klaar.

Sneller groei curve

Ook het groeien van je emaillijst is niet nieuw voor je expert. Doordat er van tevoren rekening is gehouden met je doelgroep staan de aanmeldformulieren met de juiste insentive klaar om nieuwe contacten te verzamelen. Dit zorgt ervoor dat je snel resultaten ziet maar vooral ook blijvend succes in de toekomst mogelijk word.

Structuur

Door het uitbesteden van je email marketing geef je structuur aan je marketing activiteiten. Inplaats dat je zelf maar wat probeert krijg je van je expert een duidelijk stappenplan. De hele klantreis word uitgedacht, welke email word wanneer gestuurd en wat moet hier dan in staan om het contact tot een klant om te toveren. 

Maximaal voordeel van je software

Een expert zorgt er ook voor dat je maximaal gebruik gaat maken van de software. Je betaalt dus niet onnodig veel voor functies die je toch niet gebruikt. Maar vooral, je bespaard jezelf veel onnodig werk. Vaak komt het voor dat maar 30-40% van de functionaliteit word gebruikt. Wat inhoud dat veel meer processen geautomatiseerd hadden kunnen worden waardoor jij, zonder expert, onnodig veel tijd kwijt bent aan het handmatig uitvoeren van deze taken.

De investering verdien je terug

Geld, dat is toch vaak de rede dat een ondernemer er voor kiest om “het toch maar zelf te doen”. En ik zal de laatste zijn te ontkennen dat er inderdaad een investering nodig is om een expert in de arm te nemen. Maar als je de goede expert in handen neemt gaat deze geld voor je verdienen!

Ik heb het hier niet over de tijd die je gaat besparen, of dat je waarde terug krijgt in de vorm van kennis. Nee ik bedoel letterlijk dat een expert jouw geld moet opleveren. Net als dat je winst verwacht van het beleggingsportfolio die je door een expert laat beheren moet jouw email marketing expert jouw geld opleveren, en niet kosten. Dus het uitbesteden van je email marketing is inderdaad een investering, maar een investering die je dubbel en dwars terug gaat verdienen, zeker als je naar de lange termijn kijkt.

De “moeilijke” keuze

Dan is het nu aan jou als ondernemer om de “moeilijke” keuze te maken. Als ondernemer moet je altijd goed overwegen waar je je kostbare tijd in gaat investeren. En uiteraard moet je datzelfde voor je financiën doen, maar vaak vergeten ondernemers door te rekenen wat hun eigen tijd kost. De afweging die je als ondernemer moet maken is dan ook of je een expert inhuurt voor een paar honderd euro per maand of dat je zelf veel tijd kwijt bent, en dan moet je de expertise nog verzamelen ook.

Weet jij al welke kant deze afweging voor jouw op lijkt te gaan kijk dan hier voor meer informatie. Of wil je liever nog wat extra informatie van Emailmarketing Manager voordat je deze keuze maakt. Neem gerust even contact op via de webiste, of via 06 – 517 438 09.

Share This